hva er debatt, kåseri, innlegg og essay?

Spørsmål som har å gjøre med norsk, stilskriving, etc.

Moderator: Moderatorene

hva er debatt, kåseri, innlegg og essay?

Innlegg SommeS » Fredag 8/5-09, 07:45

Hvordan kan jeg forklare Debatt?

Skal du spørre om flere ting som handler om norsk holder det med at du lager ETT emne!
Du må også lage en skikkelig tittel som beskriver det du lurer på og ikke bare "hjelp fort" for da er det ingen som kommer til å gidde å svare deg! Du kan heller ikke regne med å få svar på enkle spørsmål som du kan google svaret på fortere enn du får svar her sånn at du vet det...
Mod.
SommeS
førskolebarn
førskolebarn

Hjelp Fort

Innlegg SommeS » Fredag 8/5-09, 08:11

Hvordan kan jeg forklare Kåseri?
SommeS
førskolebarn
førskolebarn

Hjelp Fort

Innlegg SommeS » Fredag 8/5-09, 08:11

Hvordan kan jeg forklare inlegg?
SommeS
førskolebarn
førskolebarn

Hjelp Fort

Innlegg SommeS » Fredag 8/5-09, 08:12

Hvordan kan jeg forklare Essay?
SommeS
førskolebarn
førskolebarn

Re: hva er debatt, kåseri, innlegg og essay?

Innlegg kiwimalinn » Onsdag 6/1-10, 23:22

Debatt: er en slags diskusjon mellom flere mennesker. Hver og en kommer med sine synspunkter, som diskuteres i gruppen (kan også være mellom to personer).

Essay: er en kort tekst som ofte er skrevet slik at forfatterens meninger kommer frem. Inneholder ofte kritisme og argumenter mot en spesiell ting.

Innlegg: her kommer også meningene til forfatteren frem. Innlegget skal fange og engasjere leseren, og kanskje til og med provosere. I et innlegg skriver man for det meste om noe som opptar deg. Kan minne om leserinnlegg som man finner i aviser o.l.

Kåseri: er en veldig ironisk, nesten morsom sakprosatekst. Det skal være ganske underholdende, men allikevel ha en alvorlig undertone. Sarkasme og spydigheter hører ikke hjemme i et kåseri.

Jeg ser du har dratt opp flere gamle emner, vennligst ikke gjør dersom det ikke er nødvendig!
Mod.
kiwimalinn
førskolebarn
førskolebarn

Gå til Norsk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester