Har dere noen sovetips??

Her kan du prate om saker som ikke har direkte med skole og fag å gjøre.

Moderator: Moderatorene

Har dere noen sovetips??

Innlegg Lovinda » Fredag 29/2-08, 22:25

Hei! Jeg har av og til søvnproblemer, og det er sååå irriterene. Jeg slår og sparker i veggen og blir skikkelig opprørt. Jeg prøver "alt" for å prøve å sove, men det går som regel ikke før 3-5 timer etter at jeg planla å legge meg. ( ca. kl. 03-05). SØvn er viktig, har du noen tips på hvordan man kan sove fortest og så godt som mulig om nettene?
Brukerens avatar
Lovinda
superstudent
superstudent

Innlegg lillefrosken-94 » Fredag 29/2-08, 22:32

hei (:

jeg pleier å lese litt eller høre på musikk<3

hvis ikke dette hjelper, så går jeg ut av rommet og legger meg ned på sofaen eller setter meg ned på gulvet eller i en stol med et teppe. det hjelper for meg! (:

klemmer hanne(L) :mrgreen:
hadepåbadet<3<3
lillefrosken-94
skoleelev
skoleelev

Innlegg Squally » Fredag 29/2-08, 22:34

Hei! Du kan prøve å stå veldig tidlig opp en dag - når du fremdeles er trøtt. Hvis du klarer å unngå å ta en blund resten av dagen, så er det større sjanse for at du sovner når du legger deg. Denne "tidsforskyvningen" er i hvert fall det som virker best for meg når jeg merker at jeg begynner å legge meg for sent. Om dagene bare hadde flere timer.
Brukerens avatar
Squally
rektors mareritt
rektors mareritt

Innlegg mari!!! » Lørdag 1/3-08, 00:46

Kjenner meg igjen i problemet ditt... Jeg har noe som kalles RLS, og vandrer følgelig ofte rastløst rundt på denne tiden av døgnet. Det er en grunn til at jeg henger på et skoleforum kl. 1 om natta, for å si det sånn... :) Har desverre ingen søvntips, men hvis det er noen trøst er det ikke bare du som har søvnproblemer!
mari!!!
superstudent
superstudent

Innlegg Squally » Lørdag 1/3-08, 00:49

mari!!! skrev:Kjenner meg igjen i problemet ditt... Jeg har noe som kalles RLS, og vandrer følgelig ofte rastløst rundt på denne tiden av døgnet. Det er en grunn til at jeg henger på et skoleforum kl. 1 om natta, for å si det sånn... :) Har desverre ingen søvntips, men hvis det er noen trøst er det ikke bare du som har søvnproblemer!
Skoleforum? Klokken ett om natten? Her kan jeg ikke gjøre annet enn å rekke opp hånden og erkjenne meg skyldig. :P
Brukerens avatar
Squally
rektors mareritt
rektors mareritt

Innlegg mari!!! » Lørdag 1/3-08, 01:08

Så verden er ikke stengt for natten altså... Skulle til å si at jeg, imotsetning til deg, har en unnskyldning for å henge her på denne tiden av døgnet, men innser at jeg likesågodt kunne "hengt" et annet sted, er vel bare å konstatere at jeg har flere kroniske tilstander - er vel også kronisk nerd... :)
mari!!!
superstudent
superstudent

Søvn

Innlegg Aslao90 » Lørdag 1/3-08, 01:21

Når jeg ikke får til å sove pleier jeg å se for meg et glass med kald melk.. :P vet det kanskje er litt merkelig, men av en merkelig grunn funker det..
Går også an å fantasere om noe du ønsker ska skje eller noe som har skjedd, kanskje om en søt gutt/jente, en tur eller lignende. På vei til drømmeland kan alt skje ;D
"Det gjelder ikke om å vinne, men å vite at du er best" A.F
Aslao90
superstudent
superstudent

Innlegg mh » Lørdag 1/3-08, 01:24

Tja, melk er vel strengt tatt ikke å anbefale.. Grunnen er at det stort sett inneholder karbohydrater som gjør deg mer våken.

Proteiner kan derimot virke søvndyssende.
mh
superstudent
superstudent

Innlegg Vibeke » Lørdag 1/3-08, 19:18

Prøv med avslapping/yoga, det er greit å bruke om du ikke får sove.
Gikk på et avslapningskurs hos en fysioterapaut for noen år siden og der lærte hun oss til å slappe av.
Ligg i sengen din (eller på et teppe på gulvet) uten pute under hode og dyne over deg. Så konsentrerer du deg først om tærerne, kjenn at de er der ved å stramme de, så slapper du av og gjentar det en til to ganger til før du går videre til knærne leggene, ryggen, hendene, nakken og bakhodet hvor du gjør det samme, spenn-slapp av, spenn-slapp av. Så kan du gjøre litt ansiktsgrimaser om du vil. Det er ikke alle det hjelper men det kan jo være verdt et forsøk om du sliter med å sove :)
Ord til ettertanke:
"Den korteste veien mellom to mennesker er et smil..."
Brukerens avatar
Vibeke
moderator
moderator

Innlegg mari!!! » Lørdag 1/3-08, 23:57

mari!!! skrev:Så verden er ikke stengt for natten altså... Skulle til å si at jeg, imotsetning til deg, har en unnskyldning for å henge her på denne tiden av døgnet, men innser at jeg likesågodt kunne "hengt" et annet sted, er vel bare å konstatere at jeg har flere kroniske tilstander - er vel også kronisk nerd... :)

:oops: ... Var visst litt overtrøtt i går. Kronisk nerd, wtf?
mari!!!
superstudent
superstudent

Innlegg Camlon » Søndag 2/3-08, 00:12

Jeg klarer lett å sovne, men mitt problem er at ofte sitter jeg oppe fordi det er andre ting jeg har lyst til å gjøre.

Uansett, mitt tips er på en hverdag å holde deg våken til et tidspunkt du vet at du kan legge deg. Gjør noe nyttig før du legger deg på sengen som krever at du må konsentrere deg. Når du er søvning nok legger du deg og da bør du klare å sovne innen 5 minutter. Hvis ikke forsett arbeidet til du er søvning nok.

Neste dag holder du deg våken hele dagen uten å ta deg en eneste blund. Neste natt gjør du det samme, men det kommer sannsynligvis til å kortere tid før du blir trøtt og etterhvert vil kroppen din bli vandt til å sovne når du ønsker det.
Camlon
superstudent
superstudent

Innlegg andy89 » Søndag 2/3-08, 10:38

onanering->orgasme, de fleste sovner lett da
andy89
student
student

Innlegg Lizzy » Tirsdag 4/3-08, 20:34

Hvorfor det? Fordi man blir sliten eller utmattet eller noe?

Ellers: prøv å telle sauer! Funker ikke det, så tell sauer baklengs. Høres vel helt dustete ut, men dette funka faktisk for meg da jeg var liten :) Fra 4-5 årsalderen til rundt 7-8 år.. :oops: =P
Never judge a book by its cover;)

Teentalk Forum -et alt-mulig-forum for de mellom 12 og 17 år
Brukerens avatar
Lizzy
lærerens skrekk
lærerens skrekk

Re: Har dere noen sovetips??

Innlegg BigApple » Søndag 9/3-08, 13:51

Gjør aktiviteter før du legger deg, som f.eks. treningsaktiviteter, eller leke aktiviteter som får deg i mosjon, hvis du er med flere personer.
Da blir du lett sliten, og sovner raskt.

Eller les LEKSER, eller tenk på matematikk. Da sovner du iallefall lett.
Pro or noob?
Brukerens avatar
BigApple
student
student

Innlegg drikktran » Torsdag 13/3-08, 21:19

Lovinda skrev:Hei! Jeg har av og til søvnproblemer, og det er sååå irriterene. Jeg slår og sparker i veggen og blir skikkelig opprørt. Jeg prøver "alt" for å prøve å sove, men det går som regel ikke før 3-5 timer etter at jeg planla å legge meg. ( ca. kl. 03-05). SØvn er viktig, har du noen tips på hvordan man kan sove fortest og så godt som mulig om nettene?

hehe da er ikke du alene, men jeg pleide å røyke før jeg la meg, da fikk jeg ikke legge meg før kl 03-04. Så jeg fant senere ut at det var problemet:p but still, jeg henger oppe helt til kl 01-02 :p
Kp
drikktran
skoleelev
skoleelev

Innlegg Excessiron » Torsdag 13/3-08, 22:01

Hør på cd/lydbok IKKE spill noe, se på tv eller på film da blir du bare mer våken :P e hører på lydbok i 10 min så er jeg sovna =P
ps. ikke drikk noe med koffein i ikke engang te (selv om det ikke er mye koffein), kanskje du kan ta litt vin å blande det med vann?? (hvis du er under 18 da liten dosering) ;) fleste franskmenn gjør dette er ikke skadelig!
Mangaelsker! "Gimme a compliment, in return I give you a life!"
Excessiron
student
student

Innlegg Bade-Hater » Torsdag 13/3-08, 23:09

Jeg vil ikke si at det er riktig at man blir mer våken av å se på tv eller av å spille noe, snarere tvert imot.

Jeg har selv sovnet x-antall ganger, og våknet opp igjen om morningen og tv-en står på. Da er det ofte at jeg har sovnet så tidlig som i 22.00 - 23.00 tiden, eller kanskje før.
"Time flies,Time waits for no man.Time heals all wounds. All any of us wants is more time.Time to stand up. Time to grow up.Time"
Brukerens avatar
Bade-Hater
lærerens skrekk
lærerens skrekk

Innlegg Excessiron » Torsdag 13/3-08, 23:20

Det er vitenskapelig bevist at hvis du ser på tv 10 min før leggetid altså ikke hvis du sitter oppe og ser på tv i 30 min over tiden ;) det var det jeg mente
Mangaelsker! "Gimme a compliment, in return I give you a life!"
Excessiron
student
student

Innlegg drikktran » Fredag 14/3-08, 19:23

funnet nytt triks. Jo, besvime deg selv :P :)
Kp
drikktran
skoleelev
skoleelev

Innlegg AnAhaa93 » Søndag 16/3-08, 18:31

Vel har alltid slitt med å sovne så jeg fikk et lite tips av fysioterapauten min.. Ligg på ryggen med lysene av, prøv å slapp av å liksom føle at det går en bølge igjennom deg.. først gjennom hodet, å så videre ned til tærne... du blir veldig avslappet, å dt funker for meg :D
Vær ikke alene hvis du er trist, vær ikke trist hvis du er alene.
AnAhaa93
superstudent
superstudent

Innlegg whatever » Fredag 16/5-08, 01:08

Den beste måten å få sove på er å gå på en kort joggetur en time før du ska legge deg... kom hjem, ta deg en deilig dusj og legg deg! Ærlig talt, du får ik bedre søvn enn det + at du holder deg i form (pga jogginga)
whatever
skoleelev
skoleelev

Innlegg beatemartine » Mandag 27/10-08, 01:42

Kjenner meg igjen ved problemet ditt. Selv sovner jeg omtrent aldri før klokka tre. Skjønner helt klart hvor irriterende det er. :?

Kan ikke si at jeg har noen gode råd. Men for meg, som har så rotete rom, hjelper det ofte å rydde i ca. ti minutter, sjekke at jeg har alt klart til skolen neste dag, ta en dusj, å så legge meg å høre på musikk eller lydbok. Det gjør meg helt avslappet. :-)

Men problemet mitt da er at jeg begynner å tenke på alt mulig rart... uansett hva jeg gjør dukker det opp ett eller annet inne i hodet mitt som jeg kan tenke på i flere timer. Arg.. det er ekstremt kjipt ! :x
beatemartine
skoleelev
skoleelev

Innlegg Anderss » Fredag 22/5-09, 22:23

Her har jeg et knall-tips til alle søvnløse duer på dette nydelige forum. Dette er et komplett program som jeg har testet ut dette på både venner og familie i en fire-års periode, og med påfølgende gode resultater. Men før du leser videre i full begeistring vil jeg fraråde dere å bruke sovemedisin samtidig med min "Fuzzy-method" som jeg har valgt å kalle soveprogrammet. Jeg har ennå ikke fått skilt ut hva som er bivirkninger i metoden. Alikevel er det med stolthet at jeg legger ut dette offentlig for første gang, da det som sagt kun har vært testet på søvnløse naboer, familie og noen polakker som hjalp til med oppussing av huset i fjor sommer.

"Fuzzy-method" krever at du setter deg fullt inn i programmet (som blir beskrevet lenger ned - bare les på!), samtidig krever det mye av deg både på det fysiske og det psykiske planet. Målet er å hypnotisere kroppen inn i en tilstand som gjør at alle bekymringer, traumer og andre følelser som kan være med på å påvirke hvorledes kroppen klarer å være avslappet og klar til å sove. Dette høres spennende ut, eller hva?

Først av alt vil jeg be dere søvnløse gå til innkjøp av noen få artikler som man regner som standard-utstyr i "Fuzzy-method" (Heretter FM). Dette gjelder først og fremst:

- Tungeskrape (helst av typen Jordan)
- Hvite tennissokker (med røde og blå horisontale striper). !!!ADVARSEL: Vær varsom under gjennomføring av programmet om du kommer til skade å kjøpe tennissokker med vertikale striper. Dette er ikke testet ut, og kan i verste fall ha skadelige effekter både på deg og din framtidige soverytme!!!
- Skinnvest (type trønder)
- Kritt
- En boks joikaboller

Når du har alle disse "ingrediensene" er du klar til å hypnotisere kroppen slik at du kan være i stand til å slappe av og få all den nattesøvnen du har drømt om !

Venter på respons før jeg røper fremgangsmåten og magien bak dette!
Brukerens avatar
Anderss
student
student

Innlegg malin272 » Tirsdag 4/5-10, 21:01

Når jeg ikke får sove hører jeg på musikk :)
malin272
skoleelev
skoleelev

Innlegg D. Luffy » Tirsdag 14/9-10, 22:16

Hvis trådstarter ikke klarer å legge seg før klokken 3-5 (alle dager i uka regner jeg med), så har du virkelig et problem. Har lest at flere har foreslått å ikke sove på dagen, men der skjønner jeg ikke problemet; Jeg har ALDRI opplevd å sovne på formiddagen, og da snakker jeg helger hvor jeg la meg etter klokken 5... :|

Men noe jeg tror kan hjelpe, er å få i gang en fast døynrytme. F.eks. legge seg rundt 11 og stå opp 7 hver hverdag. Det blir MER enn nok søvn for de fleste. Veldig viktig å faktisk følge denne rutinen da du kan oppleve at det blir enda verre hvis du ikke gjør det.

Lykke til! :wink:
The cake is a lie...
Brukerens avatar
D. Luffy
skoleelev
skoleelev

Innlegg Aga » Torsdag 28/10-10, 20:31

Musikk hjelper masse, so kan du lesa og ;P
hjelpe meg :P
Aga
førskolebarn
førskolebarn

Innlegg Elisabeth » Mandag 3/1-11, 21:08

Stå opp til omtrent samme tid hver dag, og legg deg ca 8 timer før du skal stå opp. Ikke snu døgnet i helgene.
Gjør noe avslappende før du legger deg, f.eks lese eller høre på musikk.
Prøv å ikke tenke på noe etter du har lagt deg.
Ha en behagelig temperatur i rommet.
Hvis du ikke får sove kan det hjelpe å legge seg på gulvet.
Elisabeth
førskolebarn
førskolebarn

Innlegg green » Onsdag 30/3-11, 15:30

Prøv å klarne hodet. Skriv ned det som du går å tenker på! Har samme issue selv..
Musikk, lesing, te, og en rutine på å stå opp om morgene. Jeg pleier å stå opp kl 5 og trene 1 time før skole og gjerne noen timer på kvelden ;)
Hjelper meg. Ellers så kan du fokusere på pusten og få tankene ut av hodet.
green
skoleelev
skoleelev

Gå til Småprat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest