SKOLENYTT, UKE 3 (14. januar - 20. januar, 2002)

Hvitt pulver-spøk på Møglestu vgs
På grunn av en liten pose med et hvitt pulver som ble funnet på toalettet på Møglestu vgs for en tid siden, ble flere elever innkalt for å avlegge urinprøve. Nå viser det seg at det ikke var spor av narkotika i pulveret, og det var sannsynligvis en spøk.
[Fædrelandsvennen 19. januar]

Det skytes på amerikanske skoler
På kort tid har det vært 3 skyteepisoder med flere drepte på skoler i USA. Også tidligere har USAs liberale våpenlover gjort det svært enkelt for forstyrrede skoleelever å slakte ned lærere som elever.
[Aftenposten 19. januar]

Mer penger til eksamen
Regjeringen vil nå bevilge ekstra penger for å få avholdt avgangseksamen i ungdomsskolen, etter at stortingsflertallet tidligere kuttet penger for en liknende oppgave.
[Aftenposten 19. januar]

De 10 bud
Utdanningsministeren, som er fra Høyre, har foreslått at elever ikke skal behøve å lære de 10 bud. Kristelig Folkeparti er sterkt uenig i det!
[Aftenposten 16. januar]

Hvorfor er matte så kjedelig?
I en kommentar i Aftenposten stilles det spørsmål om hvorfor grunnskolen ikke har klart å motivere elever til å skjønne hvor viktig matte er for videre yrkesliv. Anledningen er at 70 prosent av sykepleierstudentene i Oslo ikke klarte en eksamen i medisindosering.
[Aftenposten 15. januar]

Hvem skal ha ansvaret for vgs?
Kommunalminister Erna Solberg har foreslått at ansvaret for videregående skoler skal kunne overføres fra fylkeskommunene til de store kommunene. Hun møter bred motstand.
[Stavanger Aftenblad 15. januar]

Pizza i premie!
Vinneren av en lesekonkurranse på Randaberg videregående skole leste omlag 13 000 sider på 3 måneder. Premiene var pizza og CD-er.
[Stavanger Aftenblad 15. januar]

Norske elever vil jobbe tradisjonelt
Blant norske elever vil gutter ha jobb som gir penger og berømmelse, mens jenter vil hjelpe andre. Bare i Sverige og på Island kommer slike forskjeller mellom kjønnene like sterkt fram som i Norge, viser en OECD-studie.
[Dagsavisen 15. januar]

Stor vgs-undersøkelse
OECD skal undersøke hundrevis av videregående skoler i 18 europeiske land. Over 200 norske skoler deltar. Undersøkelsen skal prøve å si noe om hvordan det står til med den videregående skolen i de ulike landene.
[Aftenposten 14. januar]

Skolebrann
Noen satte fyr på en container ved Vågsbygd skole. Skolen fikk bare røyk- og sotskader.
[Fædrelandsvennen 14. januar]

Kommune lurte vgs-elever
Flere elever valgte fiskerifag på Skjervøy videregående skole fordi Skjervøy kommune lokket med 5000-8000 kroner i ekstra stipend. Men så trakk kommunen stipendet tilbake, og flere elever føler seg nå lurt.
[Nordlys 14. januar]

Elever mangler ungdomsskole
Elevene som til våren er ferdig med Workinnmarka skole (barneskole), må fortsette med ungdomsskoleundervisning på barneskolen. Grunnen er at en planlagt ungdomsskole er utsatt, og at ingen andre ungdomsskoler har plass til dem.
[Nordlys 14. januar]