SKOLENYTT, UKE 49 (3. desember - 9. desember, 2001)

Videregående i Frankrike
Fire gutter har først og fremst fått større tro på seg selv etter å ha gått et år på videregående skole i Frankrike.
[Aftenposten 9. desember]

Mange norske elever er analfabeter
En undersøkelse viser at 20 prosent av norske 14-åringer er analfabeter. En professor gir lærerne skylda!
[Dagbladet 8. desember]

Oasen-skolen jubler
De som i to år har kjempet for opprettelsen av den kriste privatskolen Oasen, kunne fredag slippe jubelen løs. Da kom den etterlengtede tillatelsen til å sette i gang. Første skoledag blir 7. januar.
[Fædrelandsvennen 8. desember]

Vekk med et skoleår!
Kristin Clemet vurderer å fjerne et skoleår. Hun vil heller ha mer konsentrert kvalitet gjennom 12 år (9+3), enn å fortsette med en feilslått 13-årig enhetsskole.
[Aftenposten 6. desember]

Men lærere er lei av reformer
Noen lærere hevder at det har vært nok skolereformer den siste tiden.
[Aftenposten 6. desember]

Elever måtte lage sin egen eksamensoppgave
På en fysikkeksamen i tredje klasse på videregående, måtte elevene selv bestemme hva en av oppgavene skulle handle om. Både elever og lærere er skeptiske til denne oppgaveformen.
[Stavanger Aftenblad 6. desember]

Skole sensurerer
Skauen skole i Skien sensurerer skolebøker. Blant annet har skolen revet ut sider fra naturfagsbøkene. En statssekretær mener at dette er greit.
[Telemarksavisa 5. desember]

"Typisk norsk å være middels!"
En internasjonal undersøkelse viser at norske elever kommer midt på treet i kunnskaper og ferdigheter på skolen. Finland ligger helt i toppen.
[Dagbladet 5. desember]

Enhetsskolen har sviktet!
Utdanningsminister Kristin Clemet mener at enhetsskolen har sviktet. Hun synes at det er skuffende at norske elever ikke gjør det bedre en gjennomsnittet av andre land.
[Aftenposten 4. desember]

Skole stengt av flom
Møvig skole i Kristiansand måtte holde stengt på mandag på grunn av flommen som herjet i helgen. Flere andre skoler har fått store skader.
[Fædrelandsvennen 3. desember]

Skoledemonstrasjon i Lillesand
På onsdag demonstrerer foreldre og elever i Lillesand mot kutt i skolebudsjettet. De har sett seg leie på at politikerne de siste årene stadig har kuttet i skolebudsjettet, og på den måten skapt et dårligere undervisningstilbud. Nå skal det kuttes ytterligere 1,2 millioner kroner, og de berørte mener at det nå må sies i fra!
[Fædrelandsvennen 3. desember]

Stipendandelen opp til 40 prosent
Mot regjeringens vilje har Stortinget bestemt å heve stipendandelen fra 30 prosent til 40 prosent.
[Aftenposten 3. desember]

Oslo vil selge skoler
Tidligere er det meldt at Trondheim vil selge skoler til private. Nå går også bystyret i Oslo inn for dette. Betingelsen er at de får leie skolene tilbake.
[Aftenposten 3. desember]