SKOLENYTT, UKE 46 (12. november - 18. november, 2001)

Elevene protestaksjonerer
På mandag er det varslet protestaksjoner over hele landet. Det er elever og studenter som vil protestere mot statsbudsjettet og regjeringens utdanningspolitikk.
[Aftenposten 18. november]

Populært med "Medier og kommunikasjon"
Omlag 5 prosent søkte på studieretningen "Medier og kommunikasjon" dette skoleåret. Det er blitt en populær studieretning.
[Stavanger Aftenblad 17. november]

Pultene er kastet ut
Medieelevene på Forus videregående skole har kastet pultene ut av klasserommet, og alt de har er et stort bord og 15 Mac-er til disposisjon.
[Stavanger Aftenblad 17. november]

Kreftfare på skolen
Mange elever, og også lærere, utsettes for giftstoffer og kreftfarlige stoffer på skolen uten at de vet det. Arbeidstilsynet i Lillestrøm kontrollerte flere videregående skoler i forrige uke, og ingen fikk godkjent i behandlingen av gift og andre kjemikalier.
[Romerikes Blad 17. november]

Matematikken må læres tidlig!
En professor mener at hvis ikke den grunnleggende matematikken er lært i løpet av de 3 første årene på skolen, vil eleven slite med dette faget i resten av skoletiden.
[VG 16. november]

Eliteklasse i yrkesfag
Ved Osebakken videregående skole i Telemark planlegges det å opprette en eliteklasse i yrkesfag fra neste år. Blant annet kreves det at elevene har bedre enn 4 i matematikk.
[VG 16. november]

Elev knivdrept i klasserommet
På Nordreisa videregående skole ble en 17 år gammel elev stukket med kniv av en 16 år gammel medelev i et klasserom. Begge var somaliske flyktninger som hadde norskundervisning på skolen i regi av en annen privat skole. Den knivstukne døde etter kort tid av skadene.
[Nordlys 14. november]

Jente truet lærer med brødkniv
Ved Kvinlog skule i Kvinesdal truet en 13 år gammel jente som er elev ved skolen, flere lærere med en brødkniv. Det var skolen som eide brødkniven, og politiet måtte tilkalles før jenta ga fra seg kniven. Hun ble deretter tatt hånd om av barnevernet.
[Fædrelandsvennen 14. november]

"Skolitten"
Elever ved Skøyen skole har hatt kulturmønstring med Vigeland som tema. Resultatet er en skolitt!
[Aftenposten 13. november]

"Med dessert i munnviken"
En filosof og en forfatter har skrevet en artikkel hvor de peker på hvordan barndommen er blitt institusjonalisert, og hvordan samfunnet har fått mer tid til barna, og familien mindre. Skolehjelperen anbefaler å lese artikkelen; den sparker!
[Dagbladet 13. november]

Lærerstudenter skyr naturfag!
Ved Høgskolen i Stavanger vil lærerstudentene heller ha drama enn å fordype seg i naturfag. Skoleledelsen jatter med, og kutter alt av fordypningskurs i naturfag for andre året på rad. Med dette bidrar de altså til at standarden og omfanget på lærerutdanningen i naturfag synker til et absolutt lavmål! Skolehjelperen mener: Forkastelig!
[Stavanger Aftenblad 13. november]

Humor og regler - hånd i hånd
En lærer på Munkerud skole mener at humor er viktig når klasseregler skal settes.
[Dagsavisen 13. november]

Problemløser mot bråkebøtter
Når bråkebøttene har tatt kontrollen over klasse og lærer, blir problemløseren tilkalt. Hun har jobbet med bråkete og aggressive elever i 30 år, og mener at hver negative ting som blir påpekt, må veies opp med tre positive.
[Dagsavisen 13. november]

Rektor vil ha problembarna ut av skolen!
Rektoren ved Birkenlund ungdomsskole i Arendal vil ha problembarna ut av skolen og gi dem et alternativt tilbud. Han mener at slik som det er i dag, er det en liten gruppe elever som ødelegger for resten.
[Agderposten 11. november]

Giske etterlot mye arbeid
Da Giske overlot utdanningsministerjobben til Clemet, så overlot han henne også nesten 40 ubehandlede privatskolesøknader. Giske blir nå anklaget for bevisst å ha trenert søknadsprosessen.
[Adresseavisen 12. november]

Massevis av ledige lærerstillinger
Sammen med sykepleierjobber, er lærerjobber de jobbene som det er flest ledige av.
[Vårt Land 12. november]