Utdanning.net
Matte med teskje
  Forsiden |  Skoler |  Arkivet |  Skolenytt |  Om hjelperen |  Annonser |  Samarbeidspartnere -->  Skoleveven

SKOLENYTT, UKE 37 (10. september - 16. september, 2001)

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt

Hvem trives best på vgs, lærerne eller elevene?
En undersøkelse på de videregående skolene i Hedmark tyder på at hvis lærerne trives godt, så trives ikke elevene så godt. Hvis derimot elevene trives godt, er trivselen dårligere blant lærerne.
[Hamar Dagblad 14. september]

Gass-skole
Et gassanlegg er planlagt å forsyne Skogsvåg skule i Sund kommune utenfor Bergen med strøm og varme.
[Teknisk Ukeblad 14. september]

Skitne Trondheims-skoler
Det er mange som klager over all skitten i Trondheims-skolene. Rektorer og renholdere er blant dem som klager. Rengjøringsstaben er kuttet ned, og rusk og rask samt stinkende toaletter er noe av resultatet av dette.
[Adresseavisen 13. september]

Skolebøker på krita?
Rektoren ved Notodden ungdomsskole ville ikke sitte og se på at elevene hadde mangelfullt tilbud av lærebøker. Derfor gikk det så langt at han allerede hadde avtalt å få bøker på krita av en bokhandel, før kommunen tok affære og bevilget de nødvendige pengene.
[Telemarksavisa 13. september]

For mye lytting?
En høyskolelektor mener det er for mye lytting i barneskolen. I forbindelse med debatten om at norske elever leser og skriver dårligere enn før, mener hun at det er viktig at elevene får mer trening i å "bokstavelig talt" se bokstavene. Det kan bli for mye passiv lytting for aktive elever som heller vil "skape" sine egne bokstaver og setninger.
[Adresseavisen 11. september]

Religiøs leseopplæringsdebatt
Lederen i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland, mener at debatten om leseopplæringen i skolen nesten er blitt religiøs. En leder i Aftenposten kommenterer dette.
[Aftenposten 11. september]

Skolen - en arbeidsplass med mange konflikter
Lederen i Lærerforbundet, Anders Folkestad, er bekymret over et økende antall konflikter mellom lærere og skoleledelse.
[Dagsavisen 11. september]

Hvordan lære å lese?
Det finnes ingen fast bestemt metode for hvordan barn skal lære å lese i den norske skolen. Det er opp til hver lærer å bestemme dette. Lederen i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland, mener dette er riktig.
[Aftenposten 10. september]

Rystende ACE-skole avsløringer
Utdanningsminister (om enn så lenge) Trond Giske er rystet over NRKs avsløring av holdninger som læres bort til elever ved kristne private ACE-skoler.
[Dagsavisen 10. september]

Det nye Utdanningsforbundet
Norsk Lærerlag og Lærerforbundet skal slå seg sammen til Utdanningsforbundet, og blir Norges 3. største arbeidstakerorganisasjon. Lederen i det nye forbundet blir trolig Helga Hjetland (Norsk Lærerlag), mens Anders Folkestad (Lærerforbundet) blir nestleder.
[BA 10. september]

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt
© Skolehjelperen 2000-2006
Oppdatert 26. juni 2004 av post@skole.no

Skoler

Grunnskoler
Videregående
Folkehøgskoler
Høgskoler
Universiteter
Internasjonale
 

Skolefag

Stiler
Norsk
Natur og Miljø/Naturfag
Fysikk/Kjemi/Biologi
Matematikk
Engelsk
Tysk/Fransk/Andre språk
Samfunnsfag
Historie
Geografi
Religion/KRL
Gym/Kroppsøving
Heimkunnskap
Kunst og Håndverk
Musikk
Helse og Sosial
Diverse
 

Lenker

Mobbing
Skoler/Utdanning
Andre skolesider
Tidsskrift
Organisasjoner/Politikk
Læreplaner
Læremidler
Undervisningsopplegg
Spesialundervisning
Programvare
Hybler/Diverse
Mest for lærere
blyant