SKOLENYTT, UKE 32 (6. august - 12. august, 2001)

Giske skremmer med Høyre!
Utdanningsminister Giske (Ap) hevder at opptil hver femte skole kan bli lagt ned, og opptil 15 000 lærere forsvinne, dersom Høyre får bestemme skolepolitikken.
[Dagbladet 12. august]

Lærerlaget er bekymret over Høyre
Lærerlagets leder Helga Hjetland vil at Høyre skal gi svar på en del spørsmål angående skolepolitikken. Hun frykter at det kan være noe i de nedleggelsene og oppsigelsene som Ap hevder kan bli resultatet av Høyres politikk.
[Dagbladet 12. august]

Menn rømmer læreryrket
Tallet på lærere i grunnskolen er økt med 12 400 de siste åtte årene. Nesten 97 prosent av dette er kvinner! Totalt er nå omlag 70 prosent av alle grunnskolelærere kvinner.
[Nationen 11. august]

Var for flink - ble mobbet ut av landet!
Jusprofessor Anders Bratholm kommer snart ut med en bok om en gutt som ble mobbet på skolen fordi han var flinkere enn de andre. Lærerne gav gutten selv skylden for dette. Politiet hørte på lærerne, og fortalte gutten og hans mor at de var lei av mobbeanmeldelser fra dem. Det endte med at gutten dro til USA og tok en høyere utdannelse. Dette er bare nok et eksempel på hvor dårlig den norske enhetsskolen tar vare på intelligente barn. Les også Skolehjelperens artikkel: Enhetsskolen - Barn i nød!
[Dagsavisen 10. august]

Sverige: Kristen privatskole granskes
En svensk kristen privatskole er meldt til det svenske Skolverket for skremselskristendom og skadelig undervisning.
[Vårt Land 10. august]

Mer lærer - mindre sosialarbeider
Inge Lønning mener at alt for mange lærere må være sosialarbeidere enn fagpersoner.
[BT 9. august]

Tiltak i Oslo-skolen
Her er det en liste over ulike barne- og ungdomsskoler med nye tiltak.
[Aftenposten 9. august]

Mer kroppsøving!
KrF vil øke antallet gymtimer i videregående fra 2 til 3 i uka. I tillegg vil de at det skal være mindre teori i faget.
[VG 9. august]

Mange kan ikke svømme!
Det er store forskjeller i tilbudet om svømmeundervisning. Noen skoler har ukentlige svømmetimer, mens andre skoler ikke kan tilby mer enn noen få plasketimer i løpet av hele skoleåret. Norges Livredningsselskap er bekymret over at så mange ikke kan svømme.
[VG 9. august]

Trenger vi elitelærere?
Dette spørsmålet stiller Nettavisen seg i en kommentar som blant annet retter søkelyset på de norske lærernes lave lønn i forhold til de fleste andre land.
[Nettavisen 9. august]

"Da klokka klang" - det var før det!
Stadig flere skoler starter forsøksordninger hvor stikkord som karakterfri, leksefri, fleksitid og skoleklokkefri går igjen.
[Aftenposten 9. august]

Giske sier ja til flere kristne skoler
Utdanningsminister Giske kommer KrF i møte, og vil godkjenne flere kristne grunnskoler. Skolene som benytter den omstridte ACE-pedagogikken er han imidlertid fremdeles avvisende til.
[Dagbladet 6. august]

Vil fjerne Lånekassen
Venstre mener at Lånekassen kan bli overflødig og legges ned. Dette kan skje hvis Venstre får gjennomslag for "borgerlønn", hvor alle voksne og studenter blir garantert f.eks. 100 000 kroner i året.
[Nordlys 6. august]

Gir lærerne ansvaret for mobbing
Barneombudet mener at lærerne må ta ansvaret for mobbing på skolen. Ombudet er sjokkert over hvor lite lærerens rolle som leder blir tatt opp i lærerutdanningen. Lederen av Lærerforbundet er ikke begeistret over at ansvaret ensidig blir lagt på lærerne. Han mener det er foreldrene og skolesystemet som har ansvaret, ikke lærerne.
[Nordlys 6. august]

Bryter loven: Legger skolebøkene gratis ut på nett!
Forleggerforeningen har anmeldt Rød Ungdom fordi de som en protest mot at elevene må betale for skolebøker på videregående, skanner bøkene og legger dem gratis ut på nettet.
[Computerworld 6. august]

Giske om den norske skolen
Computerworld har intervjuet utdanningsministeren.
[Computerworld 6. august]