SKOLENYTT, SOMMERFERIE UKE 24-31 (11. juni - 5. august, 2001)

Sommerferie
Skolehjelperen hadde en 2 måneders sommerferie fra skolenyhetene. Men under kommer et lite utvalg av det som skjedde på skolefronten i løpet av sommeren.

Solfylt artium
Nettskolen Sonans tilbyr videregående studier i Marabella i spania. Det vil være liten grad av lærere tilstede. Utdanningen er i stor grad nettbasert, og elevene (120 totalt) har tilrettelagte muligheter for å danne kollokviegrupper.
[Adresseavisen 1. august]

Mener at Lønning skremmer lærerstudenter...
Fylkeslederen i Norsk Lærerlag i Telemark mener at Inge Lønnings utspill, hvor han blant annet hevder at lærerutdanningen er et oppsamlingsheat for dem som ikke har noe annet å gjøre, bidrar til å skremme potensielle lærerstudenter bort fra yrket.
[Telemarksavisa 4. august]

... men Lønning har allerede gjort retrett!
Inge Lønnings utspill om et krav om 4-er for å få studere ved høyere utdanning vakte kraftige reaksjoner fra ulike organisasjoner, og også tildels internt i eget parti (Høyre). Han måtte derfor senere gå noe tilbake på påstandene sine, men sier nå at vi trenger en debatt om realkompetanse. Det skulle vel de fleste være enige i.
[Stavanger Aftenblad 1. august]

Takker nei til skolepakke?
Det går rykter om at Ap har flesket til med en skolepakke på 15 milliarder for å pusse opp skolene. Men KS stiller seg ikke udelt positivt til et slikt løfte uten nærmere garantier fra Giske.
[Aftenposten 3. august]

Skole brant
Bokemoa skole i Stokke fikk store skader etter en brann. En 17-årig gutt har tilstått å ha satt fyr på en søppelbøtte som hang på skoleveggen.
[BA 30. juli]

Bør ha minst 4 i snitt!
Inge Lønning, Høyres skolepolitiske talsmann, høstet storm da han gikk ut og sa at studenter med dårligere snitt en 4 fra vgs ikke burde være kvalifiserte for studieplasser.
[Aftenposten 31. juli]

Fleksitid i Rennebu
Ungdomsskoleelevene i Rennebu får dette skoleåret muligheten til å jobbe inn en ekstra fridag i måneden.
[Adresseavisen 25. juli]

Kø for å begynne på muslimsk barneskole
I Oslo ligger den første muslimske barneskolen. Det tok ikke lang tid før de 75 plassene var fylt opp, og ventelisten er blitt lang.
[Aftenposten 23. juli]

Utvidet klagefrist etter norskeksamen
Det var mange som ikke forstod en ironisk tekst under årets norskeksamen i den videregående skolen. Fordi det var så mange som strøk, ble klagefristen utvidet.
[Adresseavisen 19. juli]