SKOLENYTT, UKE 17 (23. april - 29. april, 2001)

Livsfarlig russefyll!
Det er ikke lite øl, vin og sprit som skal drikkes i løpet av få timer, om russelua skal bli full av knuter. "Overhengende fare for overdose", advarer Bergensklinikkene.
[BA 27. april]

Reform 97 har gitt dårligere lesere
Senter for leseforskning har kartlagt leseferdighetene til norske 3. klassinger. Resultatet er nedslående! Etter Reform 97 har leseferdighetene gått klart ned.
[Aftenposten 26. april]

Mener det legges for lite vekt på lesetrening
De nye lærebøkene etter Reform 97 legger mer vekt på at elevene skal forstå innholdet i ordene de leser enn tidligere. Noen erfarne lærere mener at dette har kommet på bekostning av teknisk lesetrening, og at det er grunnen til at elever leser dårligere nå enn tidligere.
[Aftenposten 27. april]

Oversvømmes av privatskolesøknader
Utdanningsminister Giske oversvømmes av privatskolesøknader. Han har 72 søknader liggende, og vil helst ikke godkjenne flere. Han mener privatskoler bryter med likhetstanken. Skolehjelperen spør: "Hvilken likhetstanke? Tanken om at ingen skal ha muligheten til å lære ting på sin egen måte innenfor en annen ramme enn et uniformt skolesystem som først og fremst tar seg av gjennomsnittseleven?"
[Stavanger Aftenblad 27. april]

Elevene måtte være politikere
22 barne- og ungdomsskoler i Bodø fikk 100 000 trivsels-kroner på deling, men den totale summen på hvordan de ville bruke pengene beløp seg til 700 000 kroner. Dermed møtte elevrepresentanter fra skolene i bystyresalen hvor de i fellesskap måtte kutte på politikervis.
[Nordlands Framtid 26. april]

Flere til folkehøgskole, men ikke til de kristne
Søkningen til folkehøgskolene er større i år enn i fjor, men de kristne folkehøgskolene har nedgang.
[Nationen 26. april]

Vil legge ned 10 barneskoler i Ringsaker
Flertallet i skolestrukturutvalget i Ringsaker har konkludert med at de vil legge ned 10 av 27 barneskoler.
[Hamar Arbeiderblad 26. april]

Fleksibel skolestart
Skolen på Varhaug er først ute i Norge med en ordning som innebærer at barna begynner på skolen på forskjellige tidspunkt. Det interessante med denne ordningen er at barna kan få et mer individuelt opplegg ved skolestarten, og at de ikke har så stort alderssprik når de begynner på skolen. Slik det er nå, skiller de jo omlag ett helt år mellom de eldste og de yngste som begynner på skolen.
[Stavanger Aftenblad 25. april]

Giske: Bortkastet med verdiråd i skolene
Giske mener at verdiråd i skolene, slik Bondevik har foreslått, er bortkastet bruk av tid og penger.
[Aftenposten 25. april]

Myten om E=mc2
Om ikke tidligere, så vil i alle fall elever i vgs lære om Einsteins E=mc2 i fysikktimene. Det er skrevet en bok om denne verdensberømte likningen, som prøver å avlive myten om at det bare er gitt en håndfull mennesker å forstå likningen.
[ 25. april]

Skoleansatte på budsjettbetalt Skottlandstur
Alle ansatte ved Møglestu vgs, rengjøringspersonell inkludert, drar på tur til Skottland. Den 4-dagers turen på en kvart million kroner er betalt over skolebudsjettet, og egenandelen bare 500 kroner.
[Fædrelandsvennen 24. april]

Ansatte får dekket utenlandstur - elever ikke!
Elever ved Møglestu vgs reagerer på at skolen bruker så mye penger på en tur for sine ansatte. Selv måtte elever avlyse en tur til en vennskapsskole i Zimbabwe etter at skolen ikke ville dekke noen av kostnadene.
[Fædrelandsvennen 25. april]

Få lærlingplasser for IKT-elever
De 25 elevene som tar IKT-driftsfag som yrkesfaglig studieretning ved Rud og Bleiker videregående skole, sliter med å finne lærlingplasser.
[Asker og Bærums Budstikke 25. april]

Atlanten vant håndball-NM for skolelag
Det var skolelaget fra Atlanten vgs i Kristiansund som vant håndball-NM for skolelag. I finalen vant de over Roa med 22-18.
[Tidens Krav 25. april]

Giske hadde idedugnad
Undervisningsminister Giske hadde på tirsdag en idedugnad med inviterte gjester fra næringsliv og skole. Temaet var fremtidens skole.
[Computerworld 25. april]

Datamaskinen kan lage nynorskstilene dine!
NYNO, et dataprogram, er i stand til å lage nynorskstiler med et relativt godt resultat. Men det krever at stilen er skrevet på bokmål først, da det bare oversetter fra bokmål til nynorsk.
[Computerworld 25. april]

For mye banning
Skoleledelsen ved Steinkjer ungdomsskole synes det er så mye banning ved skolen at de har sendt et informasjonsskriv til foreldrene om saken.
[Trønderavisa 25. april]

Fisk er pop
Rygjabø videregående skole oversvømmes nå av elever som har fiskefag som førstevalg. Så sent som i fjor høst var skolen nedleggingstruet.

Kjemper for kranfaget
Rogaland kranskole jobber for å få godkjent kranundervisningen som fagopplæring med egen fagprøve.
[Stavanger Aftenblad 24. april]

Statsministeren: "Norske skolebarn må pugge mer matematikk!"
Statsministeren har vært på omvisning i Indias IT-bedrifter. Han erkjenner nå at Norge ligger milevis etter India på IT-sektoren, og at det spesielt må satses på matte!

Russeherjinger
Rektor ved Fana gymnas frykter at russefeiring kan koste liv.
[BA 24. april]

Skolekor med franske toner
Elever fra Rud videregående skole fremførte Faurés Requiem for en fullsatt Helgerud kirke da de hadde sin vårkonsert søndag kveld.
[Asker og Bærums Budstikke 23. april]

Skole hjelper barnehjem
Kollemo skole har hatt loppemarked med gamle høvelbenker, komfyrer, skolebøker og annet rart. Pengene sender de til et barnehjem i Argentina.
[Farsunds Avis 23. april]

Ungdomsbedrift med beste nettside
Ungdomsbedriften Design og Grafikk UB fra Svolvær videregående skole vant landskonkurransen om å ha den beste nettsiden for ungdomsbedrifter.
[Nordlands Framtid 23. april]

Ut med tysk, inn med spansk!
Stadig flere velger å kutte ut tysk i videregående skole. Det er spansk som er det nye in-språket.
[Dagbladet 23. april]