SKOLENYTT, UKE 2 (8. januar - 14. januar, 2001)

Norske skoleklasser i jordskjelvområde
Norske skoleklasser fra både folkehøgskole og videregående skole befinner seg i nærheten av El Salvador, som ble rammet av et stort jordskjelv.
[Aftenposten 14. januar]

Skoledagbøker
En doktorgradsavhandling om jenters skoledagbøker er snart ferdig.
[Bergens Tidende 14. januar]

Slipper likevel å betale toaletter for sine håpefulle
Foreldrene til elever ved Lunde barneskole trenger likevel ikke å betale for oppussing av skoletoalettene. Skien kommune har bestemt seg for å betale.
[Telemarksavisa 13. januar]

Begynnelsen på en skolerevolusjon?
En skoledag på Røyse skole er nok ganske forskjellig fra en vanlig skoledag på en vanlig skole. Frihet til å lære i eget tempo gjør at kanskje spesielt de flinkeste og de svakeste nå får mer ut av skolen. Den gamle tradisjonelle skolen (som undertegnede var elev i) var/er alt for tilpasset gjennomsnittseleven.
[Aftenposten 12. januar]

Ingen kutt for bibelskoler
Flertallet på Stortinget går mot regjeringens forslag om å kutte på støtten til bibelskoler og andre private skoler som tilbyr undervisning i sjiktet mellom videregående og høyere utdanning.
[Vårt Land 11. januar]

Lærere med reklame
På Lambertseter skole i Oslo går lærerne rundt med reklamefinansierte refleksvester når de har inspeksjon.
[Vårt Land 11. januar]

Skoleelev tapte rettsak mot kommune
En 17-årig skoleelev har tapt en rettsak mot Balestrand kommune, for ikke å ha fått den grunnskoleundervisningen han hadde krav på.
[Bergens Tidende 11. januar]

Gratis studiekompetanse for voksne telemarkinger
Det er nå opprettet et tilbud til alle voksne telemarkinger som ikke har videregående skole. De kan nå skaffe seg gratis studiekompetanse via nettet.
[Telemarksavisa 11. januar]

Likevel midtskyss i Telemark?
I går ble det meldt at Telemark ville kutte skoleskyssen midt på dagen. Utdanningsministeren åpner for at det likevel kan bli midtskyss, selv om loven ikke stiller krav om det.
[Telemarksavisa 11. januar]

Røykfri skole?
Tobakksforebygging går nå inn i undervisningen i ungdomsskolen og den videregående skolen i Veste-Agder.
[Fædrelandsvennen 11. januar]

Uniformsforbud og mediebeskyttelse
Elevene ved Oddemarka skole blir beskyttet mot spørsmål fra media av frykt for hevnaksjoner, etter at skolen innførte forbud mot enkelte klestyper fra nyttår. Det var klær som svarte boots og pilotjakker, mye brukt av nazi-sympatisører, som ble forbudt på skolen.
[Fædrelandsvennen 11. januar]

Spesialundervisning på videregående
En rapport konkluderer med at spesialundervisning på videregående ikke har ønsket effekt, og kanskje til og med har negativ effekt.
[Dagbladet 11. januar]

Store klasser i Oslo-skolen
I Oslo er det i gjennomsnitt 3 elever mer i hver klasse enn i andre kommuner.
[Dagsavisen 10. januar]

Telemark kutter skoleskyss
Telemark fylkeskommune vil kutte skoleskyssen midt på dagen. Det medfører at elever i småskolen må ha 6 timers skoledag.
[Telemarksavisa 10. januar]

Kommune i skammekroken?
Lærerlaget mener at det er en skam for Skien kommune at foreldrene nå pusser opp toalettene på Lunde barneskole, slik det ble meldt om i går.
[Telemarksavisa 10. januar]

Rektor fikk bot
Tidligere rektor ved Bardufoss videregående skole har fått 12 000 kroner i bot for å ha forfalsket sønnens vitnemål. I tillegg fikk han 15 dagers betinget fengsel (slipper å sone).
[Dagbladet 10. januar]

Regjeringen: Vi trenger ikke flere bibel- og kunstskoler!
I går ble det meldt om at noen skoler kan miste statsstøtten. Regjeringen sier nå at det er nok skoler på nivået mellom videregående og høyere utdanning.
[Vårt Land 9. januar]

Foreldre pusser opp skole-WC
Ved Lunde barneskole i Skien er det dårlige toaletter; så dårlige at foreldrene nå pusser dem opp for egen regning.
[Telemarksavisa 9. januar]

Skoleeffektivisering i fare
Lærerne truer med å bryte samarbeidet med regjeringen om å effektivisere skolen, hvis kommunene bruker den økonomiske gevinsten på annet enn å forbedre undervisningskvaliteten.
[Aftenposten 9. januar]

Bibelskoler kan miste statsstøtte
Utdanningsministeren vil at det skal bli vanskeligere for skoler som verken gir videregående eller høyere utdanning å få statsstøtte. Dette kan særlig gå ut over nye bibelskoler.
[Vårt Land 8. januar]

Mediepanikk?
En medieviter sier at dabatten omkring drittsekk-TV (Hotel Cæsar m.fl.) kan minne om det som kalles mediepanikk blant kulturforskerne. Han mener at lærernes moralske panikk er mer skadelig for elevene enn Hotel Cæsar.
[Bergens Tidende 8. januar]