SKOLENYTT, UKE 50 (11. desember - 17. desember, 2000)

Time vgs beholder byggfag
Time videregående skole mister likevel ikke alt av byggfag slik som tidligere foreslått. Men det blir enkelte andre endringer ved skolen.
[Stavanger Aftenblad 16. desember]

Skolegård nedtagget
Porsgrunn videregående skole har fått 200 kvadratmeter av skolegården nedtagget. Politiet har igangsatt full etterforskning for å få tatt dem som er ansvarlige for svineriet.
[Telemarksavisa 16. desember]

Nedleggingsnytt: Sætersbø skole, Sauherad
Kommunestyret i Sauherad har stemt for nedlegging av Sætersbø skole. Men vedtaket skal vurderes på nytt over nyttår.
[Telemarksavisa 16. desember]

Ny teaterskole får ikke statsstøtte
Film og TV-akademiet er en del av Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). Skuespillerutdannelsen ved denne relativt nystartede skolen er truet av nedleggelse, ettersom utdanningsministeren har avslått en søknad om statsstøtte.
[Aftenposten 16. desember]

Protesttog reddet skole
Et protesttog på rundt 100 skoleansatte, elever og andre, var trolig medvirkende til at Nome kommunestyre ikke vedtok å legge ned Svenseid skole.
[Telemarksavisa 15. desember]

England: Julenissen død?
Presten fortalte elevene at julenissen ikke eksisterte. Foreldrene ble rasende på presten, og lærerne måtte sørge for nissebesøk på skolen for å få roet gemyttene.
[Nettavisen 15. desember]

Omplassert etter 33 år
Han har vært lærer på Charlottenlund ungdomsskole i over 33 år. På grunn av en ny skole, blir han omplassert til denne mot sin vilje.
[Adresseavisen 14. desember]

I kø hos helsesøster
Ei helsesøster forteller om elever fra videregående skole som står i kø for å slippe til hos henne. Det er økende pågang, og hun forteller om usikker ungdom som ikke vet hva de vil, som ikke finner trygghet i hjemmet, og som ikke finner sin rolle i samfunnet.
[Bergens Tidende 13. desember]

Mer makt til elevene
I Sverige har elevene fra noen skoler rent flertall i skolestyrene. I Norge har elevene mindre de skulle sagt!
[Dagsavisen 13. desember]

Asbestfunn gir ny skole
Det er funnet asbest på Ranheim skole i Trondheim. Dette gjør at den gamle skolen trolig må rives, og ny bygges.
[Adresseavisen 12. desember]

IKT-driftsfag består
Utdanningsministeren ville legge ned det populære IKT-driftsfaget ved videregående skole. Stortinget ville det annerledes, og krever nå at det ikke legges ned.
[Adresseavisen 12. desember]

Sverige: Bombetrussel mot skole
Elevene ble sendt hjem, og skolen ble stengt, etter at det kom et brev med en bombetrussel mot en skole i Falun. Politiet tror nazister står bak.
[Nettavisen 12. desember]

Oslo-lærerne skal streike
På onsdag, mellom klokka 14 og 17, skal lærerne i Oslo-skolen ut i politisk streik mot byrådets budsjettforslag for 2001.
[VG 11. desember]

Privatskoler i Norge
Forbundssekretæren i Steinerskoleforbundet kommenterer situasjonen for privatskoler i Norge. Han hevder blant annet at privatskoler sparer samfunnet for store kostnader, men at de bare får dekket omlag 65% av de reelle kostnadene de har.
[Dagbladet 11. desember]