SKOLENYTT, UKE 47 (20. november - 26. november, 2000)

Skreddersydd skoledag
Sofiemyr skole klarer å tilrettelegge undervisningen for elever med spesielle behov slik at alle er fornøyd.
[Dagsavisen 24. november]

Moskva: Slutt på norsk-russisk skole?
Det spøker for den norsk-russiske videregående skolen i Moskva hvis ikke norske myndigheter vil støtte den med en million kroner. Akershus fylkeskommune har tidligere betalt, men har ikke lenger råd fordi de må kutte i budsjettet.
[Dagsavisen 24. november]

Det danses på Gimle
På Gimle skole er det mambo, afrikanske rytmer og cowboytrinn for tiden. Det er skoleballet som nærmer seg!
[Bergens Tidende 24. november]

Sammenslåing av ungdomsskoler
Både i Gulen og Masfjorden er det planer om å samle alle ungdomsskoleelevene ved en skole.
[Bergens Tidende 24. november]

Får ikke lenger forlate skolegården
Elevene ved Blussuvoll ungdomsskole får ikke lenger forlate skolegården i friminuttene slik som de tidligere har kunnet gjøre. Både naboer og en lokal matvarebutikk har klaget på bråk, forsøpling og hærverk over lengre tid.
[Adresseavisen 24. november]

Stockholm: Farlig mobbing
På en skole i Stockholm ble en 10-årig gutt holdt ut av et vindu i 25 meters høyde av eldre mobbere.
[Nettavisen 24. november]

Irland: Lærerne krever 30% mer i lønn!
Lærerne i Irland nekter å undervise og holde oppsikt med lekeplasser og fritidslokaler hvis de ikke får 30% lønnsøkning. Sammen med jernbanearbeidere og drosjesjåfører streiket de i dag for andre dag på rad.
[Aftenposten 23. november]

Lærer hadde forhold til elev
Eleven mener hun godtok et seksuelt forhold med læreren fordi hun var redd for å stryke til eksamen eller bli slått. Læreren mener de hadde et kjærlighetsforhold. Eleven har anmeldt læreren, etter at han gjorde henne gravid. Hun tok senere abort.
[Fædrelandsvennen 23. november]

Skoler hjelper Donald
To skoler fra Kristiansand skal jobbe dugnad for å rette opp en feil på flere hundre tusen Donald-kalendere. Pengene skal de bruke på lekeapparater og skoletur.
[Fædrelandsvennen 23. november]

Produktomtale
I ungdomsmagasinet Propaganda som sendes ut til landets skoler i samarbeid med Elevorganisasjonen i Norge, har blant annet redaksjonsmedlemmene mottatt produkter mot å omtale dem i magasinet.
[Dagsavisen 22. november]

Internasjonal skole kan bli nedlagt
Den internasjonale skolen i Trondheim, Birralee International School, står i fare for å bli nedlagt fordi kommunen vurderer å pålegge dem husleie på 800 000 kroner. Dette har skolen ikke råd til. De elevene som da må inn i de andre skolene, vil sannsynligvis gi en merutgift for kommunen på 1,5 millioner kroner!
[Adresseavisen 22. november]

Hønesjakk
Godkjennelse for 13-årig Steinerskole på Rotvoll gård i Trondheim kom nettopp i orden. Hva har dette med overskriften å gjøre? Ikke annet enn at når elevene der spiller sjakk, så følger dverghøna Petronella godt med som sidekommentator!
[Adresseavisen 21. november]

Vurderer søksmål mot Trondheim kommune
Foreldrene til elevene som er foreslått tvangsflyttet fra Okstad skole, vurderer søksmål mot Trondheim kommune.
[Adresseavisen 21. november]

Fleksibel skolestart
På Varhaug skule ønsker skolesjefen å prøve ut et opplegg med fleksibel skolestart. Dette går ut på at alle elevene begynner på skolen den dagen de fyller 6 år. Opplegget er allerede i gang i andre land.
[Stavanger Aftenblad 21. november]

Vil leie, ikke eie
Fremskrittspartiet i Vest-Agder vil skrinlegge planer om bygging av nye videregående skoler flere steder i fylket. I stedet vil de leie lokaler.
[Fædrelandsvennen 21. november]

Lønn ikke det viktigste
En ny studie viser at etterutdanning og arbeidsmiljø er viktigere for lærerne enn høyere lønn.
[VG 21. november]

"Skolen i en digital hverdag"
Den Norske Dataforening (DND) arrangerte en konferanse i Ålesund for lærere, og den handlet om hvordan forskjellige dataverktøy kan brukes i en pedagogisk sammenheng. De få deltakerne som møtte opp (40), var delvis misfornøyde med det som utviklet seg til å bli rene produktpresentasjoner.
[Computerworld 20. november]

Pepperkakeskole
Foreldre og elever fra Nord-Tromsøya krever ny ungdomsskole. Da de møtte politikerne for å fremlegge kravet, overrakte de en pepperkakemodell av skolen.
[Nordlys 20. november]