SKOLENYTT, UKE 46 (13. november - 19. november, 2000)

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt

Knivstikkeren har innrømmet
En 16 år gammel gutt som stakk ned en elev ved Skøyenåsen skole på fredag har innrømmet udåden.
[VG 19. november]

IQ-testing i skolen
Statsministeren i England vil innføre IQ-testing i skolen, og enkelte har tatt til orde for at det bør gjøres i Norge også. Norsk Lærerlag synes forslaget er tullete.
[Dagbladet 19. november]

Høyre vil gi mer til skolene i Bergen
I sitt alternative bybudsjett, foreslår Høyre å bevilge 70 millioner mer til skolene i Bergen.
[Bergens Tidende 16. november]

Mister skolebuss
Hverken Aust- eller Vest-Agder er villige til å betale for skolebuss midt på dagen til neste år. Kommunene har ikke lagt penger til dette inn i budsjettet. Resultatet er at førsteklassingene kan komme til å måtte ha 6 timers skoledag!
[Fædrelandsvennen 16. november]

Endring av lærerutdanningen?
Etter at det ble obligatorisk med 4 års lærerutdanning, må lærerstudentene ta engelsk som ett av fagene det fjerde året hvis de velger å ta to fag i stedet for ett fordypningsfag. Dette vil utdanningsministeren nå endre.
[Vårt Land 15. november]

Skolen nekter erstatning
Hun ble frastjålet verdier for 2800 kroner i gymtimen på Vennesla ungdomsskole. Skolen nekter å betale erstatning, selv om skolekontoret har pålagt dem å gjøre det. Mor til eleven har nå sendt et brev til skolen hvor hun fraskriver seg ethvert økonomisk ansvar for bøker og annet av skolens materiell som datteren har.
[Fædrelandsvennen 15. november]

Oslo mer effektiv enn Trondheim
Oslo har den mest effektive skolestrukturen i landet. Trondheim har til sammenligning 7 skoleanlegg og 16 klasser for mye for at de skulle vært like effektive.
[Adresseavisen 15. november]

Kamp om nytt mediefag
Det nye mediafaget i den videregående skolen skal startes opp i Telemark til neste år. Men politikerne er redde for at det kan bli dyrt. Derfor vil de legge faget til Seljord videregående skole, og gambler på at ikke så mange er villige til å flytte dit. I tillegg er det begrenset hvor mange klasser det er mulig å opprette i Seljord. (Skolehjelperens kommentar: Var det noen som sa at fylkeskommunene skal yte service overfor innbyggerne sine?)
[Telemarksavisa 15. november]

Droppet leksene - fikk bedre karakterer!
Ved Haugen skole i Oslo har ungdomsskoleelevene ikke hatt lekser de siste tre årene. I tillegg har de hatt en ordning med fleksitid og avspassering. Og eksamensresultatene? De har blitt bedre!
[Aftenposten 14. november]

Haugen-elevene liker den leksefrie ordningen
Ungdomsskoleelevene ved Haugen skole er svært fornøyd med å ikke ha lekser, og ha mulighet til å styre arbeidet gjennom uka selv.
[Aftenposten 14. november]

Skolebyråden i Oslo synes ikke det er noe gym-problem i Oslo
Skolebyråden i Oslo synes problemstillingen om at Oslo har et dårlig gym-tilbud, er en storm i et vannglass, og han nekter å akseptere at det er noen problemstilling i det hele tatt. Han tilbakeviser at det brytes noen lover, slik som meldt i går, og synes at tingenes tilstand kan tolereres.
[Aftenposten 14. november]

Typisk nedprioritering av barn og unge, sier barneombudet
Barneombudet reagerer kraftig på det dårlige gym-tilbudet i Oslo, som han synes stiller desidert i dårligste særklasse i landet, og han er svært opptatt av kommunale holdinger og typisk nedprioritering av barn og unge.
[ 14. november]

Båtbyggerklassen kan bli lagt ned
Ved Norheimsund vidaregåande skule er det nå fare for at landets eneste båtbyggerklasse kan bli lagt ned. Det er fylkesrådmannen som foreslår dette for å spare penger.
[Bergens Tidende 13. november]

Kvalme, ekle og ufyselige toaletter
Elevtoalettene ved Slettheia skole i Kristiansand er så ufyselige at elevene heller holder seg til etter skoletid enn å bruke dem. Men nå blir det snart en bedring.
[Fædrelandsvennen 13. november]

Potetfest
På Øyslebø skole arrangerte elever og besteforeldre potetfest som en del av "Grunnskolens uke". Menyen bestod av bakte poteter, potetkaker, fløtegratinerte og ostegratinerte poteter, komper og pommes frites.
[Fædrelandsvennen 13. november]

Israel: Elever dopet lærer med marihuana-kaker
Læreren forsynte seg villig av elevenes hjemmebakte kaker. Men det viste seg at det var marihuana i kakene, og 12 elever ble utvist fra skolen.

Dårlig gym-tilbud i Oslo
Flere av Oslo-skolene sliter med dårlig gym-tilbud til elevene. Konsekvensene er blant annet kun ute-gym, reising til andre skoler eller kommunale idrettshaller, eller ingen dusjing etter gymtimen.

Bryter loven
Det ble i forrige uke meldt om en skole som sender elevene sine med buss til en idrettshall for å ha gym. Dette bryter med loven ettersom politikerne ikke har søkt om dispensasjon for dette.
[Aftenposten 13. november]

Får ikke dusje etter gymtimen!
Ved Oppsal skole kan ikke dusjene brukes. Elevene har da valget mellom ikke å svette, eller stanke resten av dagen!

Gym er viktig!
En fersk undersøkelse viser at Oslo har det dårligste gym-tilbudet i landet. En forsker ved Idrettshøyskolen mener et dårlig aktivitetstilbud helt klart går ut over elevenes konsentrasjon, og at elever kan kreve erstatning hvis skolen ikke tilbyr et bra nok gym-tilbud.

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt