SKOLENYTT, UKE 42 (16. oktober - 22. oktober, 2000)

Gledens anarki
Den siste uka har vanlig skoleundervisning ved Ulefoss barneskole måttet vike plassen for drama, musikk, tegning, maling, dans og sceneteknikk.
[Telemarksavisa 21. oktober]

Giske vil møte Oasen-foreldre
Oasen Bibelsenter vil starte Oasen privatskole. Foreldre og andre representanter for Oasen har i lengre tid beskyldt utdanningsministeren for å trenere søknaden om å starte denne skolen. Siste gang da han nylig hevdet at søknaden må vente fordi innholdet i skolebøkene som skal brukes kan stride mot likestillingsloven.
[Fædrelandsvennen 21. oktober]

Skolebøker på nett
Tre interaktive matematikkbøker er underveis. Disse er utviklet spesielt med tanke på elever med lærevansker.
[Nettavisen 20. oktober]

Mindre lærde lærere?
I en kronikk er forslaget fra Mjøs-utvalget om å endre på lavere og høyere grad ved universitetsutdanningen, og konsekvensene av dette, drøftet.
[Dagbladet 20. oktober]

Målungdommen vil ha Linux inn i skolen
Målungdommen vil at skolene skal bytte ut Microsofts programmer med alternativene Linux og KDE for å få slutt på nynorsk-diskrimineringen i skolen.
[Dagsavisen 20. oktober]

Evaluering av KRL-faget
En evaluering av det omstridte KRL-faget er levert til utdanningsministeren. Foreldre som i forrige uke tapte en rettsak om fritak fra KRL-faget, frykter at evalueringen kan bli for positiv.
[Dagsavisen 19. oktober]

Dobbeltmoral?
Rektor ved Varden kristne privatskole har valgt å slutte på skolen som han selv stiftet for 10 år siden. Etter å ha vært sterkt engasjert i læstadianske familieverdier, og i å ta et oppgjør med samfunnets seksualmoral, er han selv tatt i å ha hatt et forhold til en lærer på skolen.
[Nordlys 19. oktober]

Privatskole framfor østkantskole
Omlag 50 ungdommer fra Oslo vest har valgt å gå på privat videregående skole framfor å bruke lang tid hver dag på å reise til den videregående skolen de var blitt tildelt på østkanten.
[Aftenposten (Alex) 19. oktober]