SKOLENYTT, UKE 34 (21. august - 27. august, 2000)

Skolen tar ikke estetiske fag på alvor
Industridesigner og lærebokforfatter Per Farstad mener at skolevesenet står i fare for å skusle bort en satsing på kunst- og håndverksfaget i ungdomsskolen.
[Aftenposten 27. august]

Klasser dro til skogs
Ved Lunde ungdomsskole har de nye klassene overnattet en uke i skogen for å bli kjent med hverandre.
[TA 25. august]

Fremtidens skole - ingen klasserom
Nye Oddemarka skole i Kristiansand kan bli en skole for fremtiden. Et forslag til nytt skolebygg inneholder ingen tradisjonelle klasserom. Storklasserom med amfi, og mindre gruppe- og fordypningsrom, er noe av det som er planlagt.
[Fædrelandsvennen 26. august]

Nynorsk-debatten raser videre (3)
Skolebyråden i Oslo har tidligere sagt at han vil fjerne nynorsk som obligatorisk fag i Oslos videregående skoler. Utdanningsministeren vil ikke uttale seg, men er ikke prinsipielt imot å forske på en forsøksordning. Nynorskfolket raser!
[Dagbladet 21. august]

Nynorsk-debatten raser videre (4)
Oslo kommune vil kanskje sende en søknad til Utdanningsdepartementet om fritak fra tvungen sidemålsundervisning (les: nynorsk) i videregående skole. Hvis de får medhold i søknaden sin, kan det bli vanskelig for Oslo-elever å bli lærere senere.
[Dagsavisen 25. august]

Sender elevene ulovlig hjem!
Flekkerøy skole har ikke råd til vikar når klassestyreren er syk. Vel vitende om at det ikke er lov, har en 7. klasse blitt sendt hjem og mistet 5 skoletimer denne uka.
[Fædrelandsvennen 25. august]

Tuberkulose på Riddersand skole
Flere hundre elever som har hatt kontakt med en tuberkulose-smittet ansatt ved Riddersand skole i Fet, vil nå bli testet for smitte.
[VG 25. august]

Rektor erstattes av kvinnetrio
Ved Søyland skole i Flekkefjord vil 3 kvinner dele på rektorjobben de 4 neste årene.
[Fædrelandsvennen 24. august]

Elev dømt for springskalle mot rektor
En nå 16 år gammel elev fikk 120 dagers betinget fengsel (dvs. han slipper å sone) for å ha skallet ned rektoren sin i januar.
[Dagbladet 24. august]

Evaluering av Oslo-skolene
Her kan du lese utdanningsbyråden i Oslo sine tanker omkring en evaluering av skolene i Oslo.
[Dagbladet 24. august]

Campingvognundervisning
Lyngheim skole i Mo i Rana må ty til campingvogner som klasserom pga. restaureringsarbeid på skolen.
[Rana Blad 24. august]

Leksehjelp på nettet
Leksehjelpen er et nytt nettsted som antakelig kommer på nyåret. Der kan du få hjelp av lærere på kveldstid ved å betale inn en hundrelapp i måneden. Mot ytterligere betaling kan du få ekstraundervisning m.m. Men ikke glem at Skolehjelperen også har ett til nå ubenyttet tilbud om skolehjelp i diskusjonsgruppene sine. Her er hjelpen selvsagt avhengig av at noen som kan svare på spørsmålet også kommer innom diskusjonsgruppa, men Skolehjelperen koster ingenting!
[digi.no 24. august]

Flaut å innrømme manglende utdanning
Det er vanskelig å kartlegge utdanningsbehovet for voksne, fordi de er flaue over å innrømme at de ikke har fullført grunnskolen. Disse har nå lovbestemt rett til utdanning.
[Dagsavisen 23. august]

Lærere som sier: "Dæ drit vi ti!"
55 lærere fra Vestoppland har dannet "dæ drit vi ti-klubben". Bakgrunnen for denne organisasjonen er å blant annet bekjempe utbrenthet ved å prioritere arbeidsoppgavene etter skjønn og helse, og drite i resten.
[Dagsavisen 23. august]

Mange slutter på videregående i løpet av skoleåret
Årlig hopper omlag 6000 ungdommer mellom 16 og 19 år av fra den videregående skolen. De færreste har i utgangspunktet noe annet å gå til.
[Vårt Land 23. august]

Ble banket opp på skolen
Ei 14 år gammel jente ble banket opp på Hisøy skole i Arendal av to andre jenter på mandag. Trolig var det sjalusi som var bakgrunnen for hendelsen. Overgrepet ble stanset av en annen elev.
[VG 23. august]

Dårlig med studieveiledning i Oslo
Grunnskoleelever i Oslo får bare 10 minutters studieveiledning i snitt. Det finnes heller ingen form for krav til minimumskompetanse for lærere som er rådgivere. I andre land kreves det flere års utdannelse for å få lov til å være rådgiver.
[Aftenposten 23. august]

Brann på Ellingsrudåsen skole
En liten brann startet natt til onsdag i en søppelcontainer som stod inntil Ellingsrudåsen skole. Brannen ble raskt slukket, og skadene ble små.
[23. august]

Råkjøring på skolevei
Flere hundre bilister har måttet betale etter å ha kjørt for fort på skoleveiene den siste uka. Dette melder politiet i Oslo som avholder Aksjon skolestart i disse dager.
[Aftenposten 22. august]

England: Vil ha rene gutteklasser!
Undervisningsministeren i England foreslår nå en prøveordning med rene gutteklasser. Grunnen er at guttene er dårligere enn jentene på skolen, og at egne gutteklasser kanskje kan bedre konsentrasjonen.
[VG 21. august]

Vil flytte skolen i forelskelsesrus!
En Oslo-mann er så opp over ørene forelsket i ei Ålesunds-jente ved Fagerlia videregående skole, at han likegodt har søkt skolesjefen i Ålesund om å flytte hele skolen til Oslo inneværende skoleår. Slik mener han å kunne være mer sammen med sin kjære. De 500 elevene ved skolen skal enkelt kunne innlosjeres hos venner og bekjente.
[Sunnmørsposten 21. august]