SKOLENYTT, UKE 33 (14. august - 20. august, 2000)

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt

Nekter å sende barna på skolen
Halvparten av Kåfjords grunnskoleelever kommer ikke til å møte på skolen når den starter neste onsdag. Dette er en foreldreaksjon etter at kommunen har nedlagt en av skolene i Kåfjord.
[Nordlys 19. august]

Ny Montesorri-skole på Justøy
Den lille grendeskolen på Justøy ble nedlagt for ett år siden. Nå er den gjenåpnet som en privat Montesorri-skole.
[Fædrelandsvennen 17. august]

Mangler skolebøker
Ved Grim skole i Kristiansand mangler omlag 50 elever i 9. og 10. klasse viktige skolebøker pga. pengemangel.
[Fædrelandsvennen 19. august]

I fengsel etter vold mot elever
En mann som prøvde seg som lærervikar i fjor, er nå dømt til 20 dager bak murene, etter at han måtte ty til vold mot elevene. Han hadde ingen lærerutdannelse, og Loddefjord skole i Bergen får også kritikk for å ha latt han få ansvaret for den fra før beryktede klassen.
[Dagbladet 19. august]

Hvordan snike seg til favoritt-grunnkurset sitt på videregående
Fra Akershus meldes det om at elever med svake karakterer bruker en utspekulert metode for å komme inn på det grunnkurset som de ønsker i videregående skole. Siden de er garantert å komme inn på ett av tre ønsker, skriver de opp de to grunnkursene som det er vanskeligst å komme inn på, i tillegg til det de ønsker. Siden de ikke kommer inn på de to mest populære kursene med dårlige karakterer, blir de nå tildelt det kurset de i utgangspunktet ønsket.
[Aftenposten 17. august]

Slappe tenåringer går foran motivert 34-åring (2)
Det ble tidligere denne uka meldt om den motiverte kvinnen med 5.6 i snitt, som ikke kommer inn på kjøttfag. NHO går nå ut og kaller fylkeskommunens utdanningspolitikk for hasardiøs.
[Fædrelandsvennen 16. august]

Mister favorittlærer - aksjonerer!
Foreldrene til en 7. klasse holder barna hjemme fra skolen fordi de ikke får beholde læreren fra i fjor. Grunnen er at læreren ikke har den formelle utdannelsen, men likevel klarte hun å få skikk på den tidligere problemklassen forrige skoleår.
[Aftenposten 16. august]

Nynorsk-debatten raser videre (1)
Det er tidligere meldt om at skolebyråden i Oslo vil fjerne nynorsk som obligatorisk fag i Oslos videregående skoler. Nå ser det ut som Høyre og Fr.p. får støtte av Ap og SV.
[Aftenposten 16. august]

Nynorsk-debatten raser videre (2)
Elevene jubler over utsiktene til å slippe nynorsk.

Skolestart
En liten stemningsrapport fra noen av landets nye 6-årige skoleelevers første skoledag.

Mobiltelefon forbudt! (1)
I forrige uke ble det meldt om at enkelte skoler har innført forbud mot mobiltelefoner. Lærerorganisasjonene er ikke enige i forbudet.

Mobiltelefon forbudt! (2)
Elevene synes forbudet er blodig urettferdig!

Gratis skolebøker - bare kaos
Det ble i forrige uke meldt om at utdanningsministeren hadde bevilget 100 millioner for at videregående skoler skulle låne ut noen av skolebøkene gratis til elevene. Men skolene har vært altfor trege med å bestille bøker, og bøkene er ikke engang gått i trykken hos forlagene.
[Dagbladet 16. august]

Vil sette elevene ut på anbud
Oslo Unge Høyres leder vil ha Oslo-elevene ut på anbud, slik at også private kan drive Oslo-skolene. Slik mener han at elevene vil bli de viktigste personene i skolen, og at skolene må konkurrere om å ha det beste tilbudet.
[Dagsavisen 16. august]

Skolebarn på veien - pass på!
I morgen strømmer mange steder skoleelever ut på veiene for å begynne på et nytt skoleår. Mange av disse er 6-åringer på vei til sin første skoledag. I Bergen og omegn varsler politiet om ekstra beredskap langs skoleveiene.
[Bergens Tidende 15. august]

Tvangsflytting av elev
I Porsgrunn er ei 12 år gammel jente tvangsflyttet over til en annen skole. Dette skjer blant annet etter krav fra foreldre til elever på skolen, som hevder at hun har drevet omfattende mobbing. Kommunen må nå betale omlag 100 000 kroner årlig i drosjeregning for skoleskyss for jenta.
[TA 15. august]

Skoler må vente på PC-er
Under sentrumsregjeringen ble det satt i gang et dugnadsprosjekt, hvor næringslivet skulle gi brukte PC-er (minimum Pentium 90 MHz) til skolene. Det er bare kommet inn 3000 PC-er, mens det er venteliste på 6500.
[Nettavisen 15. august]

Skolen trenger flere menn
Det blir stadig vanskeligere å skaffe mannlige lærere. Det er få menn som søker på ledige lærerstillinger, og mange hopper over til langt bedre betalte stillinger utenfor skolen.
[Dagbladet 15. august]

Brakkeundervisning i Oslo
I forrige uke ble det meldt om at mange lærere og elever i Kristiansand må ta til takke med undervisning i brakker blant annet pga. oppussing av skolebygninger. Det viser seg at situasjonen ikke er bedre i Oslo.
[Aftenposten 15. august]

Disse skolene har dårlig inneklima
Disse skolene har fått pålegg fra Arbeidstilsynet om å bedre inneklimaet.
[Aftenposten 15. august]

Når er det skoleferie igjen?
DinSide har funnet ut når det er skoleferie igjen. Det viser seg at det varierer mellom de forskjellige fylkene når f.eks. vinterferien starter.
[DinSide 15. august]

Slappe tenåringer går foran motivert 34-åring (1)
Hun har 5.6 i snitt, men kommer ikke inn på kjøttfag. Det gjør derimot tenåringer som ikke engang har kjøttfag blant de 3 prioriteringsvalgene, men som får tilbudet bare fordi inntakskontoret er forpliktet til å tilby dem en eller annen plass.
[Fædrelandsvennen 14. august]

Nye privatskoler - politikere raser
Nye private barneskoler er antakelig klare i Trondheim i høst. Kommunepolitikere fra Arbeiderpartiet og SV mener dette går på bekostning av den offentlige skolen.
[Adresseavisen 14. august]

Forrige uke | Neste uke | Siste nytt